HOWL™, een Belgisch, ethisch, ecologisch modelabel

Toen op 13 maart 2020 de eerste lockdown inging, voelden Tekstoloog Han Zinzen en zijn kersverse vriendin, modeontwerpster Sofie Claes zich, zoals iedereen, verweesd en ongemakkelijk. De grootste vraag die zich opwierp was: ‘Wat nu?’ Het leven was bijna totaal tot stilstand gekomen. Enig vrolijk vooruitzicht ontbrak volledig.

Maar plots was er wel tijd en ruimte om na te denken. Over dat leven, over de toekomst, maar ook over het heden dat plots verleden werd. Urenlang spraken Sofie en Han over alle mogelijke onderwerpen die zich gaandeweg vernauwden tot wat voor hen van belang was: de wereld verbeteren. Actief.  

Sofie voelde zich al jaren ongemakkelijk in de modewereld. Zij is overtuigd veganiste en zeer bewust bezig met ecologie. De spreidstand tussen haar levensopvatting, en werken in een van de meest vervuilende industrieën, had haar een afkeer van de mode bezorgd. Ze speelde met het idee om het roer volledig om te gooien en zich volledig op de veganistische keuken te werpen.

Han, daarentegen, was al lang op zoek naar manieren om ecologie en bewust consumeren een plaats te geven in zijn hoofd. En in zijn werk.

Nog geen week was er voorbij gegaan of het idee om de lockdown op een positieve manier te gebruiken, mondde uit in jackstories.online, een blog waarop Sofie plantaardige recepten zette, waarbij Han kortverhaaltjes schreef, met Oude Man Jack en De Jonge Eli in de hoofdrol, die van ver of dichtbij een link hadden met het recept.

De blog was een uitweg. Voor hen beiden. Of een vluchtweg.

Want in het hoofd van Sofie was al geruime tijd een zaadje gepland, en dat zaadje begon te ontkiemen. Misschien had Han het onbewust water gegeven. Tijdens de gesprekken die ze bleven voeren.

Het was voor Sofie nog te vroeg om de mode achter zich te laten. Haar hoofd borrelde nog te veel met ideeën. Om het anders te doen. Om de creativiteit, die ze voorheen ten dienste van anderen stelde, tot zijn recht te laten komen. Voor zichzelf, maar ook voor de wereld.

Het zaadje was om een eigen label op te richten dat op ethische en ecologische wijze designerkledij zou produceren en rechtstreeks aan klanten zou verkopen via een webshop. En voor elk verkocht stuk zou er een bedrag naar het planten van bomen gaan. Het label zou HOWL™ heten, geïnspireerd door de wolven, die, nadat zij heringevoerd werden in het Yellowstone National Park in de VS, het ecosysteem van het verloederde park volledig veranderd en hersteld hadden. HOWL™ zou bijdragen aan het herstellen van het mode-ecosysteem. Het zou een label met een missie worden.

Waar jackstories een eerste creatieve samenwerking tussen Sofie en Han was, werd HOWL™ een project dat de som van de twee delen oversteeg.

Op 12 december 2020 was HOWL een feit.

(foto’s: Bram Van Stappen)

DEEL DIT ARTIKEL

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wilt u schrijven als een pro?

Download dan ons gratis e-boek
boordevol tips & tricks.

U ontvangt ons gratis e-boek en af en toe nog meer tips.
U kunt u zich eenvoudig afmelden als u wilt (maar waarom zou u?)

 

MEER NIEUWS

© 2021 de Tekstologen.
Alle rechten voorbehouden.

Deze website is ontworpen
en gebouwd door Wagging Tales

Wilt u schrijven als een pro?

 

Download dan ons gratis e-boek
boordevol tips & tricks.

 

© 2021 de Tekstologen. Alle rechten voorbehouden.
Deze website is ontworpen en gebouwd door Wagging Tales

Ah, bent ú die witte raaf?
Gefeliciteerd!

Dan is het nu tijd om
uw vleugels uit te slaan.

Eén keer per maand tips waar u écht iets aan hebt? Mis ze niet!